Volvo 745 -92
Bilen är såld!
Nu är det dags att sälja bilen efter lång och trogen tjänst - 19 år!!!
Här har jag samlat mer info om bilen.
Den har gått ca 38 000 mil. Har bytt en del grejjer under årens lopp typ P-ändar, bromsklossar, avgasrör etc. men inget mer dyrt eller alvarligt.
Jag har underredes behandlat bilen med ojämna mellanrum. Det gör att den inte är rostig under.
Kaross, drivlina och hjulupphängning är bra.
Förarsätet har ett hål. Det finns lite sprucken plast på förardörren och på bakluckan.
Motorn har 105 hk. Drar ca 1 l/mil.
Köparen ansvarar för hämtning av bilen. Den är avställd nu.
Bra saker
Karossen är bra. Inga rosthål på skärmkanterna.
Det finns inga rosthål (tror jag) men det har börjat komma såna där fläckar som man behöver pensla på färg på. Både längst ner på karossen och några ställen under.</p<
Tack vare underreds behandlingen är dörrarna bra också. Dom behöver kanske tvättas upp lite?
Däcken är ganska bra. Både sommar och vinter.
Bilens lack är kanske lite matt, då röd färg har lite lättare att bli matt. Jag kanske inte har polerat den så ofta heller ;)
Sånt man kan göra
- Byta ut lite sprucken plast inne i bilen, baklucka och förar dörr.
- Pensla i stenskott på dörrar, skärmkanter och under.
- Byta ut radio och högtalare.
- Kombilucketorkaren har stannat.
Sånt man måste åtgärdas
- Bakluckan går bara öppna innifrån.
- En dämpare på bakluckan har gått sönder. Behövs en ny skruv med knopp. Den som sitter i karossen har gått av (nu stannar inte luckan öppen utan bägge dämparna).
- Avgasröret läker mellan grenröret och första delen. Det finns även nåt mer hål under.
- Kylvätskan läker ut i motoroljan. En bilverkstad jag pratade med skulle ha 7000 kr för att fixa en ny topplockspackning. Jag antar att det ingår ny packning, plana toppen och kanske en översikt av ventilerna. Då bör man även byta kamkedja och sträckare samt nya tändstift.